[GAMBAR] Alat Kecantikan Perempuan Zaman Dulu, Sungguh Seram!

Bagi perempuan, menjaga sebuah penampilan adalah hal yang utama. Lepas dari bagaimana fizikal mereka, setiap perempuan pasti ingin tampil cantik. Untuk mendapatkannya, mereka rela melakukan pelbagai perkara, termasuk berlama-lama di salon kecantikan.

Untuk itu, mereka rela tubuhnya menjadi 'sasaran' alat kecantikan. Namun jika dibandingkan dengan masa lalu, maka kamu harus bersyukur. Kerana pada masa lampau, peralatan kecantikan bagi perempuan boleh dibilang sangat mengerikan.

Nggak percaya? Pelbagai alat kecantikan sebelum abad ke-20, seperti yang dilaporkan oleh RocketNews24 ini pasti berjaya bikin kamu berfikir lagi untuk jadi cantik di zaman dulu....



1. Agar Tinggi

Mempunyai tubuh yang tinggi adalah keinginan semua orang. Jika masa kini, kamu mungkin boleh menggunakan tambahan secara rajin agar tinggi tubuh yang kamu harapkan boleh didapati. Namun perempuan zaman dulu harus melakukannya dengan cukup menyakitkan.

Menggunakan sebuah alat penarik yang dihubungkan ke leher dan kedua kaki ini akan dipercaya boleh membuat kakimu lebih panjang sekaligus leher yang jenjang. Hanya saja, kalau sampai salah otot gimana ya?




2. Ingin Lesung Pipi


Lesung pipi memang sudah lama dianggap sebagai tanda bahwa seseorang itu manis. Mereka yang punya lesung pipi dan tersenyum akan tampak jauh lebih menarik. Punya lesung pipi di era modern bukan hal yang sulit karena kamu tinggal melakukan prosedur operasi bedah plastik.

Namun bagi perempuan di era sebelum abad ke-20, ada sebuah alat cukup menyakitkan. Berbentuk seperti besi yang digantung di telinga dan tampak menusuk di bagian kedua pipi, kamu tentu akan merasa kesakitan saat tertusuk bagian melengkung besi.



3. Pengering Rambut

Saat ini walaupun rambutmu basah habis keramas, kamu tak perlu menunggu berjam-jam untuk kering dan mengenakan hijab. Ada yang namanya pengering rambut alias hair dryer dalam pelbagai bentuk dan saiz yang boleh memudahkan urusan.

Namun perempuan zaman dulu untuk mengeringkan rambut harus menggunakan mesin yang besar dan menyusahkan. Yap, sebuah mesin pendorong wap panas dengan bahagian paip cerobong yang terbuka bakal membuat tak hanya rambutmu kering, tetapi juga wajah dan gigi kamu gugur.



.


4. Jadi Medusa

Ingin punya rambut lurus? Kerinting? Warna putih atau ombre? Bukan perkara yang sukar. Tinggal ke salon dan menjalani prosedur kecantikan, kamu boleh berehat sambil tertidur. Namun perempuan zaman dulu sepertinya tidak boleh.

Jelas saja tak boleh tidur kerana begitu banyak alat dan kabel menggelantung yang dihubungkan ke kepalanya. Sungguh, kelihatan seperti medusa besi yang mengerikan. Semoga saja tidak terjadi konsleting atau kesetrum ya. Bahaya, terus ke bahagian kepala soalnya



5. Keluarkan Racun

Punya jerawat dan pelbagai masalah kulit wajah lain memang mampu membuat perempuan merasa malu dan enggan keluar. Untuk itu mereka menjalani pelbagai macam hal seperti facial atau detox demi mengeluarkan racun dan kotoran wajah.

Namun untuk perempuan dulu, proses mengeluarkan kotoran wajah benar-benar mengeluarkan dalam ertikata sebenarnya. Menggunakan semacam paip-paip kecil pembersih yang diletakkan di wajah mereka, pasti rasanya tak enak apabila benda itu melekat di wajah.



 
0 Komentar untuk "[GAMBAR] Alat Kecantikan Perempuan Zaman Dulu, Sungguh Seram!"

 
Copyright © 2014 the rock - All Rights Reserved
Template By Catatan Info