Lelaki Ini Temankan Kekasihnya Yang Lumpuh Menuju Tibet Hanya Dengan Berbasikal

 Kisah cinta sejati datang dari sepasang kekasih asal Tiongkok ini. Meski si lelaki menunggang basikal, sedangkan si wanita duduk di kursi roda, keduanya tetap bahagia melakukan perjalanan seperti itu. (Sumber)

lai-ming-dan-ding-yizhou_20150129_134106
Dilaporkan oleh dari AsiaOne, Kamis (29/1/2015), sang wanita yang bernama Lai Ming ini divonis menderita spinocerebellar ataxia ketika dia berusia 21 tahun. Penyakit tersebut memakan tubuh Lai hingga membuat wanita berusia 28 tahun itu tidak dapat berjalan.
 
Kekasih Lai, Ding Yizhou mempunyai idea perjalanan tersebut guna memenuhi keinginan Lai. Suatu ketika, Lai berkata lebih baik menempuh perjalanan melintasi China dan merakam berbanding hanya duduk menunggu mati.
 
Lelaki 27 tahun itu pun mempersiapkan perjalanan mereka. Selama 16 hari, dia mengubah suai kerusi roda Lai hingga boleh digunakan untuk perjalanan jauh serta menyimpan pelbagai keperluan penting seperti air, makanan dan payung.
 
Sepasang kekasih yang merupakan rakan sekelas di sekolah dasar ini memulakan perjalanan mereka 3 Januari lalu. Berangkat dari kampung halamannya di Liuzhou, di wilayah autonomi Guangxi Zhuang, dua sejoli tersebut menuju Tibet.


Seekor anjing gembala Inggeris menarik kerusi roda Lai, sedangkan Ding memandu basikal gunung. Ding hanya mempunyai wang 200 yuan atau sekira Rp 400 ribu ketika memulakan perjalanan. Dia menganggarkan, wang tersebut cukup untuk menyara mereka selama beberapa minggu.

"Wang bukanlah masalah," ujar Ding.

Sepanjang perjalanan, kerusi roda yang membawa Lai telah tiga kali mengalami kebocoran. Selepas mem-posting gambar perjalanan mereka, kisah Ding dan Lai mencuri perhatian banyak orang. Ding pun mendapat basikal elektrik dan bantuan wang sebanyak 12 ribu yuan

Sebelum menuju ke Wilayah Yunnan, mereka merancang berhenti di Nannig, Ibukota Guangxi. Tujuan utama mereka adalah Tibet, namun itu masih bergantung pada keadaan Lai.

Menurutnya, tujuan perjalanan ini adalah untuk menikmati pemandangan serta untuk mengalami adat istiadat dan budaya yang berbeza sepanjang jalan.

"Itulah sebabnya, kami tidak perlu terburu-buru dan bimbang sama ada kami boleh merealisasikannya. Mengejar mimpi dan memuaskan adalah saat yang menyeronokkan, "ujar Ding.
0 Komentar untuk "Lelaki Ini Temankan Kekasihnya Yang Lumpuh Menuju Tibet Hanya Dengan Berbasikal"

 
Copyright © 2014 the rock - All Rights Reserved
Template By Catatan Info