Kenali Kanser Serviks dan Cara Mencegahnya

Kanser serviks atau biasanya di kenal sebagai kanser mulut rahiim ini merupakan penyakit yang menyerang wanita pada umumnya. Kanser serviks ini i disebabkan oleh virus yang dinamakan human papilloma virus (HPV) onkogenik. Perlu di ketahui bahawa virus ini dengan mudahnya menyerang leher rahim pada wanita. Kebanyakan dari wanita yang menderita kanser ini, meraka tidak merasakan gejala apapun pada awal penyakit ini dijangkiti. Akan Tetapi, pada stadium lanjut, gejala penyakit ni akan terasa seperti hal keputihan tetapi tidak normal, dan juga pendarahan pasca menopause, serta keluarnya cecair kekuningan yang bercampur dengan darah dan juga mempunyai bau yang sangat tidak enak di cium.
Kanser serviks biasanya boleh di sebabkan oleh beberpa faktor iaitu faktor kebersihan, seperti penyakit kelamin, keputihan yang dibiarkan terus-menerus oleh wanita tanpa dirawat, atau membasuh kemaluannya tidak dengan menggunakan air bersih.

cara untuk mencegah penyakit ini di derita oleh anda-anda, iaitu dengan melakukan vaksin HPV pada wanita yang telah berumur 10 tahun - 55 tahun atau boleh juga boleh melakukan screening. Sebuah kajian yang di tulis dalam jurnal Cancer Research baru-baru ini mengatakan bahawa dengan mamakan sayur-sayuran atau buah-buahan semula jadi dalam jumlah yang tinggi boleh melawan jangkitan dari virus HPV.

Namun jika anda merupakan wanita yang telah mengalami penyakit ini dengan stadium lanjut, anda boleh melakukan dengan rawatan secara perubatan seperti pembedahan mulut rahim, radioterapi, dan juga dengan kemoterapi.
0 Komentar untuk "Kenali Kanser Serviks dan Cara Mencegahnya"

 
Copyright © 2014 the rock - All Rights Reserved
Template By Catatan Info