Inilah 5 Desa Ajaib Yang Pernah Ada di Dunia

Mengapa di namakan desa ajaib? anda akan mendapati jawapannya pada tulisan mengenai 5 desa ajaib yang pernah ada di dunia ini, Desa-desa ajaib ini sangat memukau pelancong, tidak hanya unik tetapi juga menakjubkan. Berikut adalah 5 desa ajaib yang pernah ada di dunia:
#1.Dwarf Empire
Kampung ini merupakan kampung para kerdil yang ada di negeri china. Mereka menyebut desa ini sebagai kerajaan Dwarf Empire seperti kereajaan pada umumnya, kampung ini mempunyai maharaja, permaisuri dan putri. Tentu saja sesuai dengan julukannya sebagi desa kerdil, desa ini di huni oleh manusia-manusia kerdil yang sekurang-kurangnya terdapat lebih 100 manusia kerdil yang hidup di dalamnya. Tidak hanya pasangannya saja yang kerdil namun juga semua yang ada di kampung ini juga kerdil seperti perhiasan, rumah dll sehingga banyak pelancong yang sering mengunjungi kampung ini untuk melancong.
#2.Giethoorn
Jika anda penat dengan kawasan bandar yang banyak pencemaran udara, maka anda boleh cuba melancong di desa Giethoorn di Belanda kerana kampung ini adalah kampung paling bebas pencemaran udara. Desa ini tidak menggunakan mesin bermotor dalam aktiviti sehari-harinya, bahkan untuk tranportasi, orang-orang yang hidup di kampung ini menggunakan perahu. Walaupun kampung ini termasuk desa moden, namun tetap saja mereka tidak menggunakan mesin bermotor sehingga keadaan tetap asri dan sejuk membuat para wisatwan menjadi takjub dengan konsep kehidupan di desa ini.

#3.Huanghuo
Kampung ini dikenali sebagai kampung dengan wanita berambut panjang. Akan jarang di temui sebuah desa yang mengandungi wanita-wanita yang mempunyai rambut rata-rata sepanjang 1.7 meter. Hal inilah yang menjadikan kampung yang terletak di China ini menjadi desa yang dengan daya tarik tersendiri sebagai kampung rambut.
#4.Kandovan

Masih ingat dengan bandar Bedrock yang ada pada filem kartun masa kecil kita, kartun flinstones? ternyata tidak hanya sebuah kartun, namun pada dunia nyata juga ada sebuah kampung yang rumah-rumah yang mereka tinggali adalah diperbuat daripada batu. Desa ini bernama desa Kandovan yang berada di Iran. Desa pelancongan ini menjadikan pelancong termanjakan oleh suasana desa yang seperti pada masa kuno pada zaman batu. Mulanya kampung ini hanya kumpulan batu-batu gunung berapi belaka, namun penduduk mongolia pada saa itu menjadikan batu gunung berapi ini tempat persembunyian mereka sehingga menjadi rumah bagi mereka.
#5. Pampang
Tidak lengkap jika tidak memasukkan Desa yang ada di Indonesia dalam 5 desa ajaib versi teseleng Blog .. Salah satu yang menjadi desa ajaib adalah Desa pampang, desa budaya adat dayak yang berada di Kalimantan Timur. Ketika anda mengunjungi kampung ini yang anda boleh liat adalah perkampungan yang di didiami oleh orang-orang dayak. Tentu saja anda akan menjumpai manusia telinga panjang di kampung ini namanya telah global yang menjadi daya tarikan pelancong yang tertarik dengan budaya dan adat, khususnya budaya dayak.

Itulah 5 desa ajaib yang pernah ada di dunia versi teselang blog. Masih banyak kampung-kampung ajaib dan unik yang tidak dapat penulis uraiakan pada tulisan ini, semoga saja tulisan ini dapat menambah pengetahuan anda. Terima kasih :)
0 Komentar untuk "Inilah 5 Desa Ajaib Yang Pernah Ada di Dunia "

 
Copyright © 2014 the rock - All Rights Reserved
Template By Catatan Info